Jag har konsekvent försökt undvika allt vad Facebook och dess gelikar heter. Quite frankly tycker jag det stinker meningslöshet och får vanligtvis helt normal- eller överbegåvade individer att spendera dagarna med att skicka Vampire Bites och meningslösa quizzar (som man inte ens får en T-Shirt om man vinner! Eller inte ens KAN vinna!?). När man kan göra nått
produktivt istället.
Nåväl. I detta meningslöshetens kölvatten ploppar det upp sociala nätverkssiter likt mögel i knockboxen. Nu har det även nått vinnördarnas värld -
Snooth.com öppnade för en tid sedan och påminner om facebook (och plaxo, och linkedin, och twine, och freebase, och ...) men fokuserar på vin. Tjänsten kopplar ihop användare, recensioner och vinsäljare och dess största merit är att dom aggregerar recensioner från de kommersiella tjänsterna (specifikt Parker, WS och ett gäng till). Dom anser sig även ha största vindatabasen av alla onlinetjänster, och det är lite coolt att dom plottar tidsaxlar med "betyg över tid".
Alla är dock inte överförtjusta - det råder tveksamheter kring hur lagligt vininformationen är inhämtad och dito för vinrecensionerna. Läs t.ex. vad
Eric på Cellartracker tycker. Men gott om information finns det oavsett det legala - som komplement till allas vår
modersite.
Prova siten och skriv gärna i kommentarerna vad ni tycker.
Etiketter: snooth, websiter